لطفا صبر کنید ...

ابزار غربالگری STAT


ابزار غربالگری stat

ابزار غربالگری STAT

ابزار غربالگری اوتیسم در کودکان نوپا و خردسال (STAT) یک ابزار ارزیابی استاندارد است که برای شناسایی اختلالات طیف اوتیسم (ASD) در کودکان 24 تا 36 ماهه طراحی شده است.STAT یک ارزیابی مختصر و مبتنی بر بازی است که تقریباً 20 تا 30 دقیقه طول می کشد تا انجام شود. این تست غربالگری اوتیسم شامل 12 فعالیت است که جنبه های مختلف مهارت های ارتباطی اجتماعی مانند توجه اشتراکی، مهارت های بازی و پاسخ به نشانه های اجتماعی را اندازه گیری می کند که در ادامه هرکدام را معرفی خواهیم کرد. نتایج STAT می‌تواند اطلاعاتی در مورد خطر ابتلای کودک به اتیسم ارائه دهد و می‌تواند برای تعیین اینکه آیا ارزیابی بیشتر ضروری است یا خیر، استفاده شود.

حوزه های ارزیابی ابزار غربالگری اوتیسم در کودکان نوپا و خردسال STAT

ابزار غربالگری اوتیسم در کودکان نوپا و خردسال (STAT) مهارت های ارتباط اجتماعی کودک را در چندین زمینه ارزیابی می کند، از جمله:

  1. توجه اشتراکی: این به توانایی کودک برای دنبال کردن نگاه شخص دیگر یا اشاره به چیزی مورد علاقه اشاره دارد. STAT توجه اشتراکی را با ارائه اشیاء به کودک و نظارت بر پاسخ آنها به نشانه های اجتماعی معاینه کننده ارزیابی می کند.
  2. مهارت های بازی: STAT مهارت های بازی کودک را با مشاهده نحوه تعامل آنها با اسباب بازی ها و تعامل با ممتحن در طول فعالیت های بازی ارزیابی می کند.
  3. تقلید: این به توانایی کودک در کپی کردن یا تقلید از اعمال دیگران اشاره دارد. STAT تقلید را با ارائه حرکات ساده به کودک و نظارت بر پاسخ آنها ارزیابی می کند.
  4. مهارت های زبانی: STAT مهارت های زبانی کودک را با ارزیابی توانایی آنها در درک و استفاده مناسب از زبان ارزیابی می کند. این شامل ارزیابی توانایی آنها برای پیروی از دستورالعمل های ساده، پاسخ به سؤالات و استفاده از کلمات برای برقراری ارتباط با نیازها و خواسته های خود است.
  5. پاسخگویی اجتماعی: STAT پاسخگویی اجتماعی کودک را با ارزیابی توانایی آنها در پاسخگویی مناسب به نشانه های اجتماعی، مانند لبخند زدن، دست دادن، یا پاسخ دادن به نام آنها ارزیابی می کند.

به طور کلی، STAT مهارت های ارتباط اجتماعی کودک را به شیوه ای مبتنی بر بازی و تعاملی ارزیابی می کند. نتایج می تواند به شناسایی کودکانی که ممکن است در معرض خطر اختلالات طیف اوتیسم باشند کمک کند و می تواند ارزیابی و درمان بیشتر را راهنمایی کند.

فرق ابزار غربالگری STAT و ابزار گارس GARS

ابزار غربالگری اوتیسم در کودکان نوپا و خردسال STAT و مقیاس درجه بندی اوتیسم گیلیام GARS هر دو ابزار ارزیابی هستند که برای ارزیابی کودکان از نظر اختلالات طیف اوتیسم (ASD) طراحی شده اند. با این حال، تفاوت هایی بین این دو ابزار وجود دارد:

  1. محدوده سنی: STAT برای کودکان بین 24 تا 36 ماه طراحی شده است، در حالی که GARS برای کودکان بین 3 تا 22 سال طراحی شده است.
  2. زمان ارزیابی: STAT یک ارزیابی مختصر است که تقریباً 20 تا 30 دقیقه طول می کشد تا انجام شود، در حالی که GARS یک ارزیابی طولانی تر است که می تواند تا 90 دقیقه طول بکشد.
  3. حوزه‌های ارزیابی: در حالی که هر دو ابزار مهارت‌های ارتباط اجتماعی را ارزیابی می‌کنند، STAT به طور خاص بر توجه اشتراکی، مهارت‌های بازی، تقلید، مهارت‌های زبانی و پاسخ‌گویی اجتماعی تمرکز دارد. از سوی دیگر، GARS طیف گسترده‌تری از مهارت‌ها از جمله تعامل اجتماعی، ارتباط، رفتارهای کلیشه‌ای و پردازش حسی را ارزیابی می‌کند.
  4. نوع ارزیابی: STAT یک ابزار غربالگری است که برای شناسایی کودکانی طراحی شده است که ممکن است در معرض خطر ابتلا به اتیسم باشند و نیاز به ارزیابی بیشتر داشته باشند، در حالی که GARS یک ابزار تشخیصی است که می تواند به تشخیص ASD کمک کند. در اینجا با انواع تست تشخیص اوتیسم آشنا شوید.

به طور کلی، هر دو STAT و GARS ابزارهای مفیدی برای ارزیابی کودکان برای ASD هستند، اما از نظر محدوده سنی، زمان مدیریت، حوزه های ارزیابی و هدف متفاوت هستند. انتخاب ابزار مورد استفاده ممکن است به نیازهای خاص کودک و اهداف ارزیابی بستگی داشته باشد.

نحوه ارزیابی به کمک STAT و تفسیر نتایج

فرآیند ارزیابی ابزار غربالگری اوتیسم در کودکان نوپا و خردسال  معمولاً شامل مراحل زیر است:

  • پیش ارزیابی: قبل از اجرای STAT، ممتحن معمولاً اطلاعاتی در مورد تاریخچه رشد کودک، تاریخچه پزشکی و هر گونه نگرانی که توسط والدین یا مراقبین مطرح شده است جمع آوری می کند. این اطلاعات می تواند به ارزیابی و تفسیر نتایج کمک کند.
  • اجرای STAT: STAT معمولاً به شیوه ای مبتنی بر بازی و تعاملی اجرا می شود. ممتحن مجموعه‌ای از اسباب‌بازی‌ها و فعالیت‌ها را به کودک ارائه می‌دهد و پاسخ‌های آن‌ها را برای ارزیابی مهارت‌های ارتباطی اجتماعی در زمینه‌هایی که پیشتر ذکر شد، زیر نظر می‌گیرد.
  • امتیاز دهی و تفسیر: پس از انجام STAT، ممتحن پاسخ های کودک را نمره گذاری می کند و نتایج را تفسیر می کند. STAT از یک سیستم امتیازدهی استفاده می‌کند که به هر فعالیت امتیاز می‌دهد و نمره کل برای نشان دادن خطر ابتلا به ASD در کودک محاسبه می‌شود. ممتحن ممکن است هنگام تفسیر نتایج، عوامل دیگری مانند سن و سطح رشد کودک را نیز در نظر بگیرد.
  • ارزیابی بعدی: اگر کودک در STAT در معرض خطر بالای اوتیسم باشد، ممکن است ارزیابی بیشتر توصیه شود. این ممکن است شامل یک ارزیابی تشخیصی جامع توسط یک متخصص واجد شرایط، مانند یک متخصص اطفال رشدی، کاردرمانگر یا روانشناس کودک باشد.

به طور کلی، فرآیند ارزیابی برای STAT شامل یک ارزیابی مختصر و مبتنی بر بازی از مهارت‌های ارتباط اجتماعی کودک، و به دنبال آن تفسیر نتایج و توصیه‌هایی برای ارزیابی یا مداخله بیشتر در صورت لزوم است. توجه به این نکته مهم است که STAT یک ابزار تشخیصی برای ASD نیست، بلکه یک ابزار غربالگری است. تشخیص اوتیسم تنها می تواند توسط یک متخصص مراقبت های بهداشتی واجد شرایط پس از یک ارزیابی جامع که شامل بررسی تاریخچه پزشکی و رشد کودک، مشاهده رفتار کودک، و ارزیابی مهارت های ارتباطی و تعامل اجتماعی او باشد، انجام شود.

در تیم تخصصی پایش تکامل رسان، ما در جهت ارتقای رشد دوران کودکی از طریق غربالگری و نظارت بر رشد قدم برمیداریم. هدف ما ارائه خدمات، اطلاعات و منابع مورد نیاز برای والدین، مربیان و متخصصان برای آگاهی و استفاده از فرآیند غربالگری رشدی می‌باشد. ما به اهمیت مداخله و تشخیص زودهنگام برای اطمینان از بهترین نتایج برای کودکان اعتقاد داریم.

کلیه حقوق این سایت متعلق به تیم پایش تکامل رسان است.