لطفا صبر کنید ...
مداخلات زودهنگام به روش دنور (ESDM) یک برنامه مداخله اولیه جامع برای کودکان خردسال مبتلا به اختلالات تکاملی به ویژه طیف اوتیسم (ASD) یا در معرض خطر ابتلا به اوتیسم است. این یک مداخله بازی محور است که از یک رویکرد رشدی و فردی برای بهبود ارتباطات اجتماعی و تواناییهای شناختی کودکان خردسال مبتلا به اختلالات تکاملی استفاده میکند.
مدل دنور بر اساس اصول تحلیل رفتار کاربردی (ABA) است که یک درمان مبتنی بر شواهد به طور گسترده برای طیف وسیعی از اختلالات استفاده می شود. با این حال، مدل دنور بسیاری دیگر از رویکردهای رشدی و رابطه محور، مانند بازی درمانی و مداخلات مبتنی بر رابطه را نیز در بر می گیرد.
مدل دنور معمولاً توسط درمانگران آموزش دیده ارائه می شود و برای اجرا در تنظیمات مختلف از جمله خانه و کلینیک طراحی شده است. این برنامه معمولاً برای هر کودک فردی با تمرکز بر ایجاد نقاط قوت و پرداختن به مناطق مورد نیاز است.به طور کلی، مدل دنور شروع اولیه نتایج امیدوارکنندهای در بهبود ارتباطات اجتماعی، تواناییهای شناختی و رفتار انطباقی در کودکان خردسال مبتلا به ASD نشان داده است.
مداخلات زودهنگام یا بهنگام برنامهها یا استراتژیهایی هستند که برای رفع نگرانیهای رشدی، رفتاری یا سلامتی کودکان در اسرع وقت طراحی شدهاند. هدف از مداخلات زودهنگام شناسایی و رسیدگی به مسائل بالقوه قبل از اینکه مدیریت آنها شدیدتر یا دشوار شود و ارتقای رشد و رفاه سالم در کودکان است. مداخلات اولیه میتواند شامل طیف وسیعی از رویکردها، مانند درمانها، برنامههای آموزشی و خدمات حمایتی برای خانوادهها باشد.
مداخلات زودهنگام به طور معمول بر اساس اصول رشد اولیه دوران کودکی است و متناسب با نیازهای خاص هر کودک است. آنها اغلب به شیوه ای چند رشته ای و مشارکتی اجرا می شوند که شامل والدین، مراقبان، ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی و سایر متخصصان می شود. مداخلات اولیه همچنین ممکن است شامل رویکردهای مختلفی مانند درمان مبتنی بر بازی، مداخلات رفتاری و حمایت خانواده باشد.
تحقیقات نشان داده است که مداخلات زودهنگام می تواند در ارتقای نتایج مثبت برای کودکان بسیار موثر باشد. با پرداختن زودهنگام به مسائل، کودکان به احتمال بیشتری مهارتها و تواناییهایی را که برای موفقیت در زندگی نیاز دارند، توسعه میدهند و از مشکلات جدیتر در مسیر اجتناب میکنند. مداخلات زودهنگام همچنین می تواند حمایت ارزشمندی را برای خانواده ها فراهم کند و به آنها کمک کند تا نیازهای کودک خود را بهتر درک کنند و به منابع مورد نیاز برای ارائه بهترین مراقبت ممکن دسترسی پیدا کنند. مداخلات زودهنگام به روش دنور (ESDM) نمونه ای از یک برنامه مداخله زودهنگام ارزشمند برای کودکان خردسال مبتلا به اختلالات تکاملی به ویژه طیف اوتیسم (ASD) است.
هدف روش دنور کاهش علائم اوتیسم و سایر اختلالات تکاملی با هدف قرار دادن تمام حوزه های رشدی است. این روش درمانی به طور ویژه برای کودکان 12 تا 48 ماهه (1 تا 4 ساله) مبتلا به اختلالات تکاملی به طور خاص اوتیسم ایجاد شده است و کودکان از سن حدود 9 ماه تا 60 ماه کامل قابل پذیرش در این بخش هستند. روش دنور در حالی که به تمام زمینههای رشدی که کودک در آنها دچار تاخیر هستند میپردازد، به طور ویژه بر تقویت تواناییهای اجتماعی-هیجانی، شناختی و زبانی کودکان تمرکز دارد زیرا رشد در این حوزهها به طور جدی تحت تأثیر اختلال طیف اوتیسم قرار دارد. برای رسیدگی به این مسائل با ارائه یک مداخله مبتنی بر بازی که بر توسعه ارتباطات اجتماعی و مهارت های شناختی تمرکز دارد، طراحی شده است. این برنامه با توجه به نیازهای فردی هر کودک طراحی شده است و می تواند برای کودکانی با طیف وسیعی از توانایی ها و شدت علائم موثر باشد.
مدل دنور شروع زودهنگام (ESDM) یک برنامه مداخله زودهنگام جامع است که در بهبود چندین زمینه رشد کودک کار می کند. این برنامه از یک رویکرد مبتنی بر بازی و رشد برای هدف قرار دادن زمینه های زیر در رشد کودک استفاده می کند:
فرآیند ارزیابی در این روش با استفاده از یک چک لیست استاندارد انجام می شود. چک لیست ارزیابی مدل زودهنگام دنور شامل 4 سطح می باشد که متناسب با سن کودک، ارزیابی انجام می شود. بازه سنی هر سطح از چک لیست به شرح زیر است:
پس از ارزیابی و تعیین سطح کودک، اهداف درمانی متناسب با شرایط کودک برای 12 هفته (3 ماه) توسط ارزیاب تعیین شده و مداخلات در جهت رسیدن به این اهداف و مسلط شدن کودک بر آنها انجام می شود. هر 12 هفته مجدد کودک ارزیابی می شود و اهداف جدید تعیین می شوند.
به طور کلی، نشان داده شده است که مدل دنور برای بهبود ارتباطات اجتماعی، توانایی های شناختی و رفتار انطباقی در کودکان خردسال موثر است. با این حال، توجه به این نکته مهم است که مداخلات اولیه مانند مدل دنور زمانی مؤثرتر هستند که در زودترین زمان ممکن، در دوره بحرانی رشد و یادگیری مغز در کودکان خردسال اجرا شوند